BLØF is Aan
Nieuw, fris en helemaal van nu: zo klinkt ‘Aan’, het twaalfde studio-album van BLØF dat
voorjaar 2017 verschijnt. ‘Aan’ is in ruim twee jaar opgenomen in verschillende studio’s in
binnen- en buitenland. “We begonnen najaar 2014 met het idee om bruikbare demo’s te
maken,” vertelt zanger Paskal Jakobsen. “Onderweg hebben we dat losgelaten en zijn de
demo’s van toen compleet door de mangel gehaald. Dat kost een hoop studiotijd, maar heeft
wel een nieuw en fris BLØF-geluid opgeleverd.”
De veertien nieuwe BLØF-songs zijn anders tot stand gekomen dan voorheen. Producers Dries
Bijlsma (Typhoon) en Ferdy van der Singel (Rita Zipora) kregen een stevige vinger in de pap, door
zowel tijdens de opnames als achteraf hun productie-talenten op de nummers los te laten. Ze werden
daarin bijgestaan door technicus/mixer/producer Huub Reinders en co-producer Rob Peters.
Toetsenist/gitarist Bas Kennis: “We wilden geen voor de hand liggende keuzes. Onze vorige producer
JB Meijers zei altijd: Als je als band zolang bestaat, moet je een verdomd goede reden hebben om
nog een plaat te maken. Die moet iets toevoegen aan je oeuvre.”
Met de keuze voor Dries en Ferdy heeft de band het geluid van de plaat meer dan ooit uit handen
gegeven. Dat heeft zo zijn voordelen, vertelt Paskal. “Bij productionele keuzes zitten altijd ego’s in de
weg. Het is dan goed om iemand te hebben die, niet gehinderd door de band-dynamiek, kiest wat het
beste is voor de plaat.” Die overgave was soms ook lastig, vertelt drummer Norman Bonink. “Ik ben
gewend om een nummer van begin tot eind op te bouwen en nu wordt dat allemaal opgeknipt en in
loops verwerkt. Maar veel nummers zijn echt beter geworden, er is meer uitgehaald dan voorheen.”
De opnames vonden onder meer plaats in Peter Gabriels Real World Studio’s bij het Engelse Bath.
“Een studio met een illuster imago, er straalt magie vanaf. De Big Room is opname- en afluisterruimte
tegelijk. Het is daarom de perfecte studio om het hele proces mee te maken.”
BLØF begon aan de opnames met een grote hoeveelheid liedjes. “Zo divers, dat we ons afvroegen
hoe we daar ooit een geheel van moesten maken”, vertelt bassist en tekstschrijver Peter Slager.
“Maar we hebben die veelkleurigheid omarmd: het is geen rockplaat, geen balladplaat, maar een
borrelende smeltkroes van sferen en stijlen.” De teksten op ‘Aan’ gaan veel over loslaten en
vertrouwen hebben. “Nummers als ‘Ego’, ‘Controle’ en ‘Languit Vallen’ gaan over dingen uit handen
geven, zoals wij de productie van deze plaat uit handen hebben gegeven.”
Op enkele nummers is de stem van Anneke van Giersbergen te horen. “Stiekem toch wel de beste
zangeres van Nederland, volgens ons. Het zijn geen duetten, maar sommige nummers hadden een
vrouwenklank nodig en Anneke is daarin een belangrijke toevoeging.” Zo is ‘Porselein’ ontstaan als
nachtelijke ballad, waarbij Norman een hoge stem inzong. Nadat zowel Paskal als Peter in hun
soloprojecten hadden samengewerkt met Anneke van Giersbergen, was het niet meer dan logisch dat
zij die stem zou inzingen. Anneke is ook te horen op ‘Hierheen’ en ‘Een wens blijft maar een wens’.
‘Wereld van verschil’ is een oproep tot verdraagzaamheid. Het nummer is door Dries Bijlsma
ingekleurd met soul- en hiphopinvloeden. “Toen ontdekten we wat Dries echt kan, omdat hij er iets
totaal anders van maakte dan wat we tot nu toe deden.” Zo werd het nummer bijna vanzelfsprekend
een duet met Glenn de Randamie (Typhoon): “Wij hebben Glenn hoog zitten, als mens en als artiest.
En toen hij het liedje hoorde, sloeg hij er meteen op aan.”
De keuze voor de producers, de toevoeging van een bonte mengeling aan strijkers, blazers, beats en
afwijkende sounds maken ‘Aan’ een andere plaat dan alle voorgaande BLØF-platen. Een behoorlijke
gok, die heel goed uitpakt. “Het kwam gewoon heel mooi bij elkaar. Wij vinden het onze meest
kleurrijke plaat sinds Umoja.”